MicrosoftがオンラインのDirectX Developer DayでDirectX 12 Ultimateを発表しました.
From the team that has brought PC and Console gamers the latest in graphics innovation for nearly 25 years, we are beyond pleased to bring gamers DirectX 12 Ultimate. Read about it here https://t.co/3jvT09otJD #DX12Ultimate
— DirectX 12 (@DirectX12) March 19, 2020
DirectX 12 UltimateはXbox Series XのGPU機能に相当する機能を持ったAPIのようでDirectX Raytracing (DXR), Variable Rate Shading, Mesh Shaders,Sampler Feedbackなどが含まれるようです.
AMDとNVIDIAが対応のアナウンスを出しています.
AMDの方では,RDNA 2を採用したものから対応になるようです.
NVIDIAの方はRTXシリーズのGPUが対応GPUになります.
Introducing DirectX 12 Ultimate, the new gold standard for next-gen games.
— NVIDIA GeForce (@NVIDIAGeForce) March 19, 2020
Delivering support for ray tracing and more, DirectX 12 Ultimate is bringing a whole new level of realism to games.
Learn more → https://t.co/6H3zOHM3Ip pic.twitter.com/wZaotHF39c
Learn how to get the most out of DirectX 12 Ultimate's most exciting features: ray tracing, mesh shading, variable rate shading, and sampler feedback.
— NVIDIAGameDev (@NVIDIAGameDev) March 19, 2020
開発者向けにはスタートガイドが出ています.
DirectX 12 Ultimate Getting Started Guide
https://devblogs.microsoft.com/directx/directx-12-ultimate-getting-started-guide/
今後従来の機能セットのDirectX 12(もしくはDirect3D12)とDirectX 12 Ultimateの呼び分けをしていくことで違いを意識できるようになりそうですね.